Sunday, July 28, 2013

Bahaya pasir kucing jika termakan

Jenis Pasir kucing clumping litter adalah pasir yang paling digemari di kalangan besar pemilik kucing- kerana begitu mudah menguruskannya kerana ianya menjadi berbola selepas terkena najis kucing. Tetapi apa yang kita tidak sedari bahawa bahan dalam kebanyakan liter kucing jenis ini agak berbahaya/bertoksik dan boleh dikaitkan dengan penyakit dan juga kematian di antara mereka secara tidak langsung.
Sodium bentonite adalah antara bahan yang ditambah/digunakan sebagai ejen kepada pengumpalan najis "clumping Litter" kucing untuk membentukkannya seperti berbola yang mudah diasingkan/dicedukkan "scoopable".
Jenis pasir berasaskan Quartz silika (pasir) pula yang juga menghasilkan clumping liter pengumpalan najis, adalah dari bahan karsinogen yang diketahui agak merbahaya kepada kucing peliharaan rumah ,malah kepada kita juga apabila terhidunya.


Kenapa Kucing termakan pasir najisnya?
>>Sesetengah kucing makan pasir kucing dengan sendiri kerana kucing memang tinggi sifat "ingin tahu" atau kucing yang mengalami anemia lebih mudah tertarik memakan pasir ataupun termakan sendiri ketika pembersihan kakinya.
>>Kucing sering menjilat diri selepas menggunakan kotak pasir terutamanya di celah-celah kuku kakinya dan secara tidak langsung tertelan pasir tersebut. Jika sudah tertelan pasir ini akan mengembang dan tersumbat di susunya.
>>Kucing yang termakan pasir kucing boleh menyebabkan mereka sakit dan juga membawa maut. Juga, debu dari kotak pasir yang terhidu/diserap masuk melalui pernafasannya akan menyelubungi paru-paru kucing dan boleh membawa kepada masalah pernafasan.


Kesan bahayanya
>>Pasir kucing mempunyai bahan kimia/toksik ini jika termakan olehnya akan sebabkan ususnya tersumbat kerana jenis "clumping" akan bertindakbalas di dalam ususnya.
>>Untuk jangkamasa panjang boleh menyebabkan masalah leukemia, penyakit buah pinggang, kegagalan buah pinggang atau immundodeficency lemah dayatahan diri.

Apa yang perlu lakukan adalah memastikan dia TIDAK termakan pasir najis adalah langkah yang terbaik.Menukarkan kepada yang jenis semulajadi seperti habuk kayu "wooden chip" adalah langkah mengatasi masalah ini.



5 comments:

Unknown said...

Saya dah tukar pasir kucing saya kepada wood pine.menjimatkan dan bilik saya langsung xberbau.bilik nampak bersih dan tidak kotor langsung

keyzard said...

dimana nk dapatkankan woodpine ni?

Kucing Utara said...

di petshop ada jual

Unknown said...

anak kucing saya umur bru sebulan suka sgt mkn pasir setiap kali saya tukar pasir baru, pantang lepa.. sampai kna korek mlot dy kluarkn pasir tu.. tolong bgi suggestion.. sya dah bgi dy mkn ayam rebus..mmg dy suka mkn tpi tu lh..tetap jga mkn pasir..😓😓

Kucing Utara said...

Utk jangkamasa panjang boleh mudaratkannya..kena tukar jenis pasir ke jenis habuk kayu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...