Thursday, July 25, 2013

kucing dimandulkan tapi galak kembali

Kadang-kadang, kucing yang telah dimandulkan akan kembali ke musim galaknya "heat" selepas beberapa minggu ke bulan (malah ada kes juga terjadi sehingga 5 tahun kemudian).Kes sebegini amat sangat membingungkan pemilik kerana berpendapat kucing yang dimandulkan akan menghalang mereka daripada menunjukan tanda-tanda galak kucing seperti memanggil,meraung dan merayau) dan sering pemilik akan mempersoalkan sama ada atau tidak pembedahan telah dilakukan adalah berjaya ataupun berkesan.


Kenapa Galaknya masih terjadi
Walaupun kucing sudah dimandulkan tanda-tanda galaknya berkemungkinan terjadi lagi, cuma kucing  tidak boleh  hamil walaupun mengawan lagi.Ini adalah kerana kucing yang dimandulkan secara pembedahan,berkemungkinan masih mempunyai beberapa tisu ovari yang ketinggalan(samada sebahagian daripada ovari atau tisu ovari yang dipanggil sisa-sisa ovari) masih menghasilkan estrogen, yang menyumbang untuk kucing menunjukkan tanda-tanda galaknya.
Ini bukan satu masalah yang besar untuk kucing (kerana ia tidak akan hamil tetapi masalah bagi pemiliknya kerana kebisingan dll), walaubagaimanapun, tanda-tanda galaknya akan berterusan selagi ada sisa-sisa ovari kekal serta berfungsi seperti biasa ,yakni sebelum dimandulkan.


Kucing yang dimandulkan masih mungkin mempunyai sisa-sisa ovarinya,namun ianya tidak boleh hamil kerana tisu sisa-sisa ovari yang tertinggal ini tidak bersambung terus dengan uterus.
Kehadiran  sindrom sisa-sisa ovari tidak semestinya bermakna bahawa doktor haiwan telah melakukan pembedahan yang salah. Sesetengah kucing sebenarnya dilahirkan dengan poket tisu ovari yang terletak di luar kawasan ovari.Dalam kes ini, tiada cara yang doktor haiwan boleh tahu bahawa sebahagian daripada tisu ovari telah ditinggalkan, sehingga kucing ini kembali kepada galak "heat" selepas pembedahan.

Dalam kes sindrom sisa-sisa ovari, bagaimanapun, aktiviti galaknya dapat diperhatikan bersifat 'datang dan pergi' ketika kitaran sisa-sisa ovari melalui peringkat berulang penghasilannya (penghasilan estrogen akan meyumbangkan tanda-tanda galak),Ini adalah kitaran pembiakan biasa daripada keseluruhan kucing betina normal.

6 comments:

Anonymous said...

Salam...
Kucing saya mempunyai masalah yang sama.. Hampir 2 tahun dimandulkan sehingga sekarang masih galak.. Adakah cara untuk menghilangkan 'galak' tersebut melalui pembedahan atau lain-lain?

zack said...

Saya ada kucing betina yg sudah 3 bln dimandulkan, ttp kembali galak. Apakah tindakan yg perlu dilakukan? Adakah perlu dimandulkan sekali lg?

Kucing Utara said...

perkara ini ambilamsa utknya hilang selera nfsunya...tak perlu dimandulkn lagi kerana tiada apa2 yg boleh dibedahbuangkan lagi.

Kram said...

Berapa lama untuk hilangkan selera nafsunya

ANN JAAFAR said...

Kucing saya sudah 2 atau 3 kali kali in heat (belum dimandulkan).
Bolehtak saya mandulkan kucing saya tu sekarang.

Kucing Utara said...

xada masalah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...