Sunday, August 4, 2013

Kucing galak lagi selepas beranak

Ianya bukan luar biasa untuk kucing untuk datang kembali ke "heat" nya lagi hanya beberapa hari selepas melahirkan anak. Kucing boleh hamil seawal  2 hari ke 7 hari(agak jarang kes ) ,namun kebiasaannya berlaku selepas kira-kira 4 minggu selepas melahirkan anaknya. Kucing yang datang "heat" ataupun galaknya biasanya akan menunjukkan sikap galaknya semula walaupun baru melahirkan anak, dan sekiranya mengawan lagi,ianya mampu  hamil semula sekiranya tidak dikawal pergaulannya..


Walaupun kucing betina mampu untuk hamil lagi sejurus selepas bersalin sekiranya mengawan lagi, antara faktor yang perlu dipertimbangkan samada baik ataupun tidak hamil lagi adalah kesihatannya sendiri perlu berada di tahap yang optimum dan juga jarakmasa hamil baru & terdahulu (masa antara kehamilan) untuk memulihkan tenaganya ,malah secara umumnya adalah selepas 4 hingga 6 bulan antara kehamilan adalah paling selamat.


Sekiranya hamil lagi dan masih lagi  menyusukan anak-anak yang belum putus susu akan menyebabkan masalah/ketegangan kesihatannya sendiri.Ini adalah kerana badannya mungkin tidak mampu menyediakan nutrien/zat yang diperlukan untuk dirinya sendiri serta anak-anak yang disusukannya dan juga anak-anak kucing di dalam kandungan.
Masalah kesihatannya akan mengugatkan keseluruhan anak-anaknya termasuk yang dikandungkannya (hamil).Terdesak kerana faktor ini, akan menyebabkannya tidak pedulikan anak-anaknya yang sedang disusukan serta mereka dibiarkan hidup sendiri(tidak berisiko kepada anak-anak kucing yang sudah memakan makanan pejal sendiri) dan lebih tumpukan kepada dirinya yang tengah bunting dan anak yang dikandungkannya.

***Yang paling baik adalah biarkannya tumpukan perhatian sepenuh masa menyusui/menjaga anak-anaknya yang baru dilahirkan sehingga selepas mereka putus susu sepenuhnya ,walaupun ianya tunjukkan "heat'nya dan jauhkannya ataupun asingkannya dari kucing jantan ketika ini.Sebaiknya adalah selepas 4 hingga 6 bulan antara kehamilan adalah paling selamat***

6 comments:

Anonymous said...

Info ini sangat membantu. Kebetulan kucing sya dah mula menunjukkan sikap nk mengawan kembali. Tp kalau sya mandulkn kucing betina tu ada kesan x pd dia? Sbb dia pon baru lepas lahirkan anak. Tq

Unknown said...

macammane klu anak yg die lahirkan semuanya mati? dan die on heat kembali.. perlu saya biar atau ape..

Student said...

Ya admin tolong jawab yg ni .. bila kucing boleh mengawan semula kalau macam ni .. baru seminggu lebih dah on heat ..

Kalau bagi boleh jadi ke bunting balik ?

Kucing Utara said...

ya..dia akan bunting tapi masalah kepada anak2nya yg dilahirkan akan terbiar.

Unknown said...

kucing sy first time beranak 6 ekor. 2 mati hari pertama dalam perut 2 lg mati x terjaga(tempat sempit ibu terpijak anak dia yg bru lahir)/semut.so sy jaga lagi 2 ekor dengan cara monitor anak tu supaya dekat dengan puting.n besrkan sangkar.alhamdulillah hidup dgn sihat.salah sy x x monitor ibu dia selepas beranak.#pakai glove.sy x pakai pon sebab ibu dia rpt sgt dgn sy so bau sy mayb dia cam agaknya

Tunteja said...

Dh mandulkan,kucing boleh myusu anak dia lg x? Klau boleh selang berapa lama? Then ibu kucing meroyan x or bengkak susu kalau kita asingkn dia gn anak lepas dimandulkn?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...