Wednesday, September 25, 2013

Baka Bombay Cat

Harimau Leopard kecil adalah menggambarkan kucing Bombay.Baka ini telah diperkenalkan di Kentucky pada tahun 1958 oleh Nikki Horner daripada Shawnee cattery, hasil kacukan kucing Burmese dengan American Shorthair hitam. Matlamat beliau adalah untuk menghasilkan "Mini leopard bermata warna tembaga keemasan ". Nikki menamakannya "Bombay"kerana ianya menyerupai "Black Leopard" India.Pembaka kucing British juga dapat membuat kacukan kucing yang sama dengan campuran kucing Burma dan kucing British shorthairs domestik. Akhirnya mewujudkan 2 jenis baka iaitu Kucing American Bombay dan British Bombay.walaubagaimanapun dianggap sebagai dua baka yang berbeza.


Jangkahayat: 12 sehingga 15 tahun
Saiz badan: kecil kepada kucing sederhana
Fizikal: badan berotot.
Warna:berbulu hitam
Mata: bujur badam berwarna dari keemasan tembaga
Telinga:besar & luas sedikit bulat di hujung
Kepala:Berbentuk bulat


Personalitinya masih mengikut induk asalnya iaitu kucing Burmese iaitu mudah mesra dan menjadi sahabat penyayang, aktif, suka bermain permainan iaitu menikmati ketika bermain dan gemar mencuba cara-cara baru untuk menghiburkan dirinya, maka menyediakan barang mainan adalah penting untuknya. Mereka juga mudah menyesuaikan diri dengan kanak-kanak, orang luar yang tidak dikenalinya dan juga haiwan lain.


***Bombay Cat telah diberikan pengiktirafan penuh daripada CFA- Persatuan Cat Fanciers pada tahun 1976**

1 comment:

mamawana said...

Salam,

Nice blog. baru dpt idea nak bagi nama anak kucing saya yg legam berkilat baru lahir.. nanti saya wat entri blog ttg dia. Ini kisah ibu dia yg dikutip sedari kecil. Jom..

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2012/09/buang-anak-lagi.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...