Sunday, September 1, 2013

Cataract mata kucing

Cataract adalah bilamana kantamata tidak berkeupayaan  untuk menyerap dan menghantar cahaya ke retina yang akan mengganggu penglihatan kucing merujuk kepada mana-mana keadaan mendung kanta mata, tanpa mengira saiznya.Semua jantina boleh membentuk cataract & lebih mudah didapati kepada kucing lebih tua, tetapi kadang-kadang ianya juga terjadi kepada anak kucing kelahiran atau yang sedang membesar.Penglihatannya akan terjejas di mata yang terlibat. Cataract mata kucing disebabkan oleh beberapa perkara yang berbeza.Cataract mata seringkali terjadi secara semulajadi ketika mengalami proses penuaan dan bagi anak-anak kucing pula selalunya terjadi kerana dilahirkan dalam keadaan sebegitu iaitu matanya sudah diselaputi berkaitan dengan genetiknya.


Masalah Pemakanan
Sesetengah kucing terbentuknya cataract mata ini dari pemakanan yang tidak berzat kekurangan zat makanan.Kekurangan pemakanan adalah salah satu sebab yang paling utama terjadinya cataract mata kucing.Taurina adalah salah satu daripada nutrien pemakanan yang penting untuk kesihatan dan perkembangan yang normal mata kucing.Kucing yang diberi makan makanan yang tidak mempunyai sumber-sumber yang mencukupi terutamanya taurina, termasuk pemakanan yang tidak seimbang pemakanan samada makanan yang dijual ataupun buatan sendiri berisiko masalah mata kerana taurina adalah sumber penting untuk penjagaan mata.Tahap kalsium yang rendah juga salah satu sebabnya.


Kecederaan mata 
Kecederaan kepada satu atau kedua-dua mata kucing akibat calar/luka terjadi kesan dari pergaduhan   kucing atau dipukul dan lain-lain juga boleh menyebabkannya mengalami cataract mata  kerana kecederaan mata trauma/teruk.Pendedahan kepada toksin, sinaran radiasi, kejutan elektrik juga penyumbang masalah ini.


Tanda-tandanya:
Salah satu atau lebih daripada tanda-tanda berikut yang berkaitan dengan penglihatan cataract:
>>mata berair
>>juling
>>Perubahan warna mata
>>Berselaput anakmata samada satu atau kedua-dua mata
>>Perubahan dalam saiz anakmata atau bentuk

Tempat berselaput/kabur di awalnya adalah kekal kecil dan akan menjadi lebih besar secara beransur-ansur dari masa ke masa. Kadang-kadang, cataract merebak dengan cepat untuk menutup keseluruhan anak matanya. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...