Sunday, March 16, 2014

Penawar Virus FPV Jangkiti Kucing

Feline panleukcopenia virus (FPV), ataupun dikenali sebagai "Feline infectious enteritis" atau "Feline distemper" ataupun "Feline Ataxia", atau "cat plague" adalah jangkitan virus yang menjejaskan kesihatan kucing.Virus ini sangat kuat & tahan lasak serta mampu bolehbertahan selama berbulan-bulan, malah bertahun-tahun. Ia mudah berjangkit melalui sentuhan, sama ada kucing ke kucing, atau oleh manusia kepada kucing dan boleh membawa maut kepada kucing yang terjejas jika tidak dirawat segera. Nama "panleucopenia", berasal dari sel darah putih yang rendah (leukosit) dipamerkan oleh haiwan terjejas.

Kisah benar rawatan "Comey" yang dijangkiti FPV
"Comey"Kucing kesayangan yang dimiliki oleh Cik"Lydia" dari Kuantan dijangkiti virus ini ketika umurnya 6 bulan dan mula menunjukkan tanda-tanda dan simptom yang badannya diserang virus ini seperti muntah-muntah, cirit-birit berterusan,hilang selera makan serta tidak minum lagi,berak berdarah menyebabkannya menjadi lesu dan tidak bermaya secara fizikalnya.
Rawatan yang terbaik adalah merujuk kepada klinik haiwan untuk merawatnya secara klinikal namun kos yang dianggarkan dari pakar perubatan klinik tersebut adalah agak tinggi iaitu dalam lingkungan rm800-rm1000 untuk seminggu.Dari segi kos sebegini agak tinggi bagi kita untuk merawatkannya melainkan ada insuran yang boleh membantu kos perubatan, dan rasanya tidak ada lagi di negara kita."Lydia" mengambil keputusan untuk menjaga/rawatan sendiri tanpa melalui klinik yang begitu tinggi kosnya.

Keadaan "comey" yang dijangkiti virus FPV

Air Zam-zam & Madu lebah sebagai Penawar
Setelah dibawa pulang dari klinik tanpa menerima rawatan sepenuhnya dan berbekalkan ubatan yang diberikan , Cik Lydia merawatkannya sendiri di rumah dan memantau keadaannya.Namun selepas 3 hari keadaannya tidak berubah walaupun diberikan ubat klinik mengikut jadual pemberiannya.Di hari ke empatnya , Cik Lydia mula memberikannya air zam-zam & madu lebah dalam sukatan 2ml dan 2 kali sehari.
Alhamdullillah, "comey" mula tunjukkan tindakbalasnya seperti mulai mengiau dan beransur-ansur tunjukkan pemulihan yang positive dan akhirnya pulih sepenuhnya dan sihat kembali.

Keadaan "comey" setelah pulih dari jangkitan FPV

"Apa yang dipaparkan adalah kisah benar dari pengalaman Cik Lydia merawat kucingnya yang dijangkiti secara pemberian "Air Zam-zam & Madu lebah" dan mungkin dapat membantu kita dalam menangani masalah jangkitan virus merbahaya kepada kucing kita.KucingUtara ucapkan berbanyak terimakasih kepadanya yang mahukan berkongsi cerita pengalamannya di blog ni dan amat terpuji sikapnya kerana tidak mudah kecewa "Give up" waklaupun sudah 3 ekor kucingnya mati kerana virus ini dan cuba sedaya upaya menjaga-rawat "comey" untuk mengelakkannya "kehilangan" comey seperti yang lain" 

19 comments:

Anonymous said...

saya pun gna air zamzam utk rawat bisul yg dah pecah kt muka meow. bagi minum dan cuci luka meow..alhamdulillah dia sihat kembali.

Jasa Pembuatan Website said...

Ya ampun semoga kucing saya tak kena virus ini la

kufhed said...

ikut nyimak gan, bagus (y) kunjungi balik gan http://kufhed.blogspot.com/

kurt said...

salam... mcm mana gunakan air zamzam ngan madu lebah tu eh? campurkan dua2 ke? kucing saya muntah kuning & cirit birit... rasanye mmg dia kene FPV ni :(

Kucing Utara said...

salam..campur/bancuhkan kedua2nya sekali

Kamarul Arifin Bin Ahmad said...

Terima kasih kawan2, kucing sy pon kena sakit ni, smpai hidung kluar darah, nam bwa ke vet x mampu sbb atas rm500.. bila terbacq komen kawan2, sy itihar bagi air zam2 dan bacaan alfatiah, 3hari je terus sembuh.. ya allh besarnya kuasamu..

Kamarul Arifin Bin Ahmad said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

Salam sis, nk tnya madu lebah tu kena yg original ke ataupun yg ade kt pasar raya boleh guna? Kucing sy kena sakit yg sama..Kesian die xmkn xminum sy suapkan die bubur nasik ayam..Lg 1 air zam zam kt mne boleh dpt ya? Seari mmg limit 2ml ye bgi? Xboleh lebih?

Kucing Utara said...

wasalam...madu lebah original & air zamzam mudah dpt sbb ramai yg ke umrah

naja laa said...

terima kasih atas perkongsian... Insya Allah, kami akan try. Anak bulus sy baru disahkan virus ni.. :(

Unknown said...

Sama lh kite naja .. Sy msuk ari ni br 4hari .. Sy pun rawat sndri dirumh .. Sy bg segala bntuan feed force mknn .. Ubt dr vet .. Multivitamin transfer factor..air gula dan garam .. Serta air zam zam .. Semua sy bg tok support sistem imun dia lawan virus ni .. Cm mana keadaan meoa awk skrg ni ?? Dh ok ke??

Unknown said...

Mcm mne nk tahu kucing yg dijangkiti virus ini telah sembuh??

Unknown said...

Kucing sy dh 2 ekor mati disebabkn penyakit ni...sekor lg tgah nazak..da pegi vet tpi dr ckp mmg x de ubat,just bg probiotik n vitamin utk tingktkn antibody.hari tu sekor mcm dh sembuh tpi hari ni cirit birit balik.sedih sgt sbb dia dah gembira boleh main2 tpi dah moyok balik..harap dia mampu sembuh kembali.

Unknown said...

Dri segi mkn bg apa ye?selain air zam zam dan madu lebah

Kucing Utara said...

kucing yg mengalami keadaan ni akan hilang seleramakan..pemberian cecair adalah yg paling baik.

Anonymous said...

Kucing saya pun kena. Wetfood pun xnk mkn apatah lg dryfood. Sy campur wetfood dgn air sket n blend halus baru cat selera mkn. Saya nak cuba petua guna air zam2 dan madu. Tq yg share

Unknown said...

Mcm mna keadaan meon cik azizah .sya baru blk dari klinik Dr sahkan kitten sya +ve virus tu sya xtahu apa nk di buat

Unknown said...

Boleh campur x bg air zam zam dgn madu dalam masa yg sama ubt klini pon makan

Unknown said...

Klau sakit busung plk..mcm.mna..nk rawat..kesian meow sy...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...