Thursday, April 10, 2014

Pembentukan deria dan jasmani anak kucing

Pembentukan deria anak kucing(pendengaran,penglihatan) mula berfungsi secara beransur-ansur mengikut umurnya begitu juga dengan pembentukan jasmaninya:


Deria Lihat:
1) Anak kucing mula membuka matanya seawal 2 hari selepas dilahirkan tetapi tidak berfungsi sepenuhnya
2) Ketika umurnya sudah 14 hari dan matanya sudah terbuka ,namun masih di dalam keadaan "buta" lagi.
3) Setelah mencapai umur 21 hari , matanya sudah separa berfungsi(masih kabur-kabur) sekadar untuk mengenalpastikan kedudukan ibunya tetapi masih teragak-agak jika hendak mengekori ibunya.
4) Umurnya melebihi 4- 5 minggu ,penglihatannya sudah mampu untuk berfungsi sepenuhnya .
****Bila anak kucing buka matanya buat pertama kali ianya mengambil masa di dalam lingkungan 2-3 hari untuk pembukaan sepenuhnya**

Deria Dengar:
1) Ketika berumur 5 hari, anak kucing mula boleh mendengar ataupun merasai bunyi.
2) Ketika berumur 10 hari , mereka sudah boleh mengesan dari mana punca/arah/kedudukan bunyi
3) Selepas umurnya mencapai 30 hari, telinga anak kucing sudah berfungsi sepenuhnya termasuk boleh mengubahkan kedudukan cuping telinga ke arah bunyi.


Suhu Badan:
Anak kucing dilahirkan di dalam keadaan "kecacatan" iaitu masih belum boleh mengawal/membentuk suhu badan yang sesuai dan ianya tertarik kepada "benda panas" seperti dapat merasai haba dari badan ibunya.
1) 3 minggu pertama ianya sudah mulai tunjukkan pembentukan kawalan suhu badan
2) 7-8 minggu umurnya , sudah boleh/berupaya mengawal sendiri suhu badannya.
***Atas sebab inilah tidak digalakkan mengambil-pegang anak kucing di bawah umur 3 minggu kerana boleh mengugatkan suhu badannya yang masih tidak stabil***


Daya Pergerakan
Anak kucing adalah "lumpuh" sepenuhnya semasa umur mereka di bawah 2 minggu walaupun boleh Nampak ianya cuba menapak kaki-kakinya, tetapi tiada daya lagi untuk berjalan.
1) Ketika umurnya 3 minggu , mereka akan mencuba membuat pergerakan untuk berjalan tetapi masih lagi tidak begitu kemas & stabil caranya berjalan dan di dalam lingkungan berdekatan saja.
2) Ketika umurnya dalam lingkungan 7-8 minggu sudah boleh berjalan dan kali ini pula mencuba buat pertama kalinya untuk berlari-lari.
3) Bila umurnya mencapai 11 minggu , anak kucing sudah boleh membuat pergerakan sepenuhnya.

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...