Thursday, December 4, 2014

Asthma kepada Kucing

Kucing juga boleh menghadapi masalah kesihatannya seperti masalah pernafasan yang lebih dikenali sebagai asthma.Ianya dapat dikenalpastikan melalui pemeriksaan secara klinikal dari vet.

Puncanya mengalami asthma:
>> Pengudaraan sekitar yang tercemar yang menyebabkan alergik kepada kucing seperti habuk/debu, debunga pokok yang alergik kepada kucing, asap rokok /kereta dan sebagainya.
>> Baka: seperti kucing berbaka Siamese adalah mudah mengalami asthma.

Antara Tanda-tanda Kemungkinan Asthma:
>>Sukar bernafas
>>Batuk-batuk (kekadang kita akan keliru samada batuknya itu untuk mengeluarkan "hairball" ataupun masalah asthma yang dihadapinya)
>>Bersin

Rawatan:
Disebabkan tanda-tandanya mengalami asthma seperti yang dinyatakan diatas adalah sama dengan tanda-tanda penyakit umum yang mudah dialami kucing seprti jangkitan parasite,masalah hairball,alergik dan sebagainya dan menerusi pemeriksaan lanjut dari vet adalah penting untuk memastikannya samada asthma ataupun tidak.
Ini adalah kerana ketika kucing dijangkiti ianya akan terbentuk cecair berlebihan di paru-parunya yang boleh mengugat/menganggu saluran pernafasannya.
Antara ubatan yang boleh membantu asthma nya adalah "cat Asthma Inhaler"AeroKat"dan ubatan yang ada didalam pasaran.Perlu juga kita pastikan kucing berada di dalam persekitaran udara yang bersih.


 

2 comments:

Unknown said...

terima kasih atas perkongsian ini :)

afrirazi said...

Sos kucing utara..kitten 3 bulan jatuh dan kaki depan sebelah kanan jadi lembik dan bengkak di lengan..dahbke DR ...cucuk dan bagi ubat..masuk hari ketiga perut jadi kembung...dah 3 hari terlantar..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...