Saturday, November 28, 2015

Memandulkan Kucing betina ketika galak

Adakah boleh kita memandulkan kucing betina semasa ianya dalm keadaan galak iaitu waktu "heat"nya ataupun perlu tunggu sehingga heat nya reda?


Secara umumnya tidak ada sebarang masalah jika dimandulkan semasa kucing tengah galak kerana faktor lain juga diambil kira seperti umur,tahap kesihatan dan sebagainya, tetapi ianya masih bergantung kepada vet yang akan menjalani pembedahan tersebut dan secara asasnya, vet lebih cenderung supaya ditangguhkan sehingga "heat" nya reda terlebih dahulu.


Kenapa disarankan pemandulan selepas heat reda?
Semasa kucing betina dalam keadaan "heat' nya saluran darah ke ovari dan rahimnya akan membesar.Ini menyebabkan kandungan darah di organ tersebut agak banyak dan tissue di kwasan tersebut lebih sensitif/mudah luka serta terdedah kepada pendarahan .Bila dilakukan pembedahan untuk pemandulan pada ketika itu dan boleh menyebabkan pendarahan yang agak banyak. Disebabkan kepada risiko tinggi pendarahan berlebihan  semasa ataupun selepas melakukan pembedahan maka disarankan pemandulan selepas "heat" nya reda.
Selalunya vet tidak akan memandulkan kucing semasa "heat"nya dan mencadangkan pembedahan yang dijadualkan selepas satu atau dua minggu kitaran berakhir.


Umur yang sesuai dimandulkan.
Untuk kucing betina adalah semasa umurnya 6 bulan dan juga jika dimandulkannya semasa umur 6 bulan serta belum pernah "heat" adalah yang terbaik.Ini dapat mengelakkannya dari mengalami masalah barah seperti "mammary cancer".
Walaubagaimanapun, Pemandulan pada semua peringkat umur dapat mengelakkan mereka  dari barahr ovari dan rahim.


6 comments:

Anonymous said...

Apakah dengan memandulkan kucing, kucing tersebut bisa jinak?
Trims kunjunganya gan..
www.kutugelo.com

Anonymous said...

Kucing sy mengalami pendarahan selepas dia dimandulkan? Normal ke? Sbb mmg dia tgh on heat...

Kucing Utara said...

sila rujuk kembali ke klinik yg mandulkannya sebab perlu dikenalpastikan punca pendarahan sebegini

AWAL AKHIR said...

Kucing betina saya keluar lendir jernih di duburnya dan berlaku pendarahan di kemaluannya..umur hampir setahun..dh bw 3 kali ke vet mrk kata sihat..

Kucing Utara said...

lendir itu adalah mucus (seperti hingus) dari ususnya yg membantu proses pegerakan hasil kumuhan najisnya.kesan darah itu pula mungkin disebabkn luka kecil kerana najisnya keras.Perkara ni mudah terjadi jika najisnya kering&keras.

Anonymous said...

Kucing sy ada appointment lg 2 minggu utk dimandulkan slps disuntik vaksin... tp arini dia x sengaja keluar dr rumah dan mungkin telah mengawan tuk kali pertama sbb umurnya baru masuk 5 bln... ada kemungkinan x kucing betina sy tu bunting dlm tempoh 2 minggu sblm dia dimandulkan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...