Thursday, February 18, 2016

Kelakuan Kucing Selepas Pembedahan

Kucing yang baru menghadapi pembedahan samada kecil atau besar adalah memerlukan tempat rehat yang selesa untuknya berehat dan ini akan membantu dalam proses pemulihan. Waktu ini agak kritikal baginya dan mereka tidak banyak bergerak, makan serta juga menjalankan aktiviti normal sepertimana dilakukannya semasa sebelum pembedahan.


Tempat penjagaan kucing untuk pemulihan ini adalah kawasan yang tidak bising ataupun ada gangguan serta tenang persekitarannya .Kain alas yang lembut boleh digunakan untuk keselesaannya kerana kucing akan banyak habiskan masanya berbaring,penyediaan air yang bersih dan sedikit makanan kegemarannya adalah juga diperlukan. Sekiranya, dia tidur eloklah jangan tidak menganggunya untuk beberapa hari.


Reaksi selepas pembedahan agak membimbangkan ialah apabila kucing menjadi agresif. Keadaan ini mudah terjadi sekiranya terdapat pelbagai kucing yang tinggal bersama-samanya sebelum ini di bawah satu bumbung ataupun jika kita ada beberapa ekor kucing kesayangan yang kita pelihara. Ini kerana kucing ini mungkin akan mengalami sedikit kesan kekeliruan dan menyebabkannya menjadi pemarah dan agresif. Perubahan tingkah laku sementara menyebabkannya bertindak agresif kepada kucing lain walaupun sudah mengenali sebelum ini sebagaimana tindakbalas normal bilamana rasa pencerobohan kawasannya.
Kesan bau dari antiseptik dari pembedahannya juga boleh menyebabkan keadaan tidak selesa kepada kucing kesayangan yang lain di rumah anda, seterusnya menghasilkan tingkah laku antisosial. Disebabkan faktor inilah disarankan agar kucing selepas pembedahan dipisahkan kucing kesayangan yang lain semasa pemulihannya.


Kebanyakan kucing akan tidur ini di luar dalam 12 hingga 24 jam.Tingkah laku kucing selepas pembedahan adalah selalunya terkesan kepada anestetik(tidak rasa sakit kerana bius) - mabuk ataupun separa sedar untuk beberapa jam pertama selepas pembedahan. Kucing akan rasa mengantuk, tidak aktif, tidak bermaya ,kurang bertenaga pada ketika ini. Ini biasanya kerana ianya masih lagi terkesan kepada bius yang digunakan semasa pembedahan. kucing juga boleh menunjukkan hilang selera makan, kerana loya dan sebagainya-yang sama sepertimana kita dibiuskan untuk pembedahan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...