Nufnang Ads

Tuesday, June 21, 2016

Kenapa Kucing Menjilat dinding?

Kucing adalah gemar menjilat-jilat badannya sebagai pembersihan diri ataupun mandian dirinya.Tetapi ada di kalangan kucing yang berbuat perkara yang bukan normal seperti menjilat-jilat dinding, tingkap, perabut dan sebagainya.




Kenapa kucing berbuat demikian?
Ada beberapa sebab-sebabnya yang berkemungkinan kucing berbuat demikian dan antara sebabnya adalah:
1) Tertarik kepada bau bahan terutamanya bau cat dinding/perabut yang menarik perhatiannya.Kucing memang bersifat ingintahu di samping deria baunya yang kuat akan menyebabkan tergerak untuk menghidu sesuatu dan akan menjilat-jilatkan bahan tersebut untuk memeriksa melalui deria rasanya.Masalah akan terjadi jika tingkahlaku ini terus diulanginya dan sekiranya dinding bercat yang sudah diketahui ianya bertoksik.Untuk jangkamasa panjang boleh mengugatkan kesihatan berkaitan keracunan dengan bahan kimia.
2) Menjilat-jilat dirinya secara berlebihan adalah salah satu caranya untuk mengatasi masalah ketakutan/tekanan dan sebagainya.Kucing yang tertekan sebegini juga tertarik untuk menjilat-jilat dinding ataupun perabut.
3) Kekurangan zat makanan terutamanya jika diet hariannya terutamanya jika makanannya kurang zat besi.
4) Kucing yang mengalami penyakit Anemia




Adakah Normal?
Sudah tentu ianya tidak normal jika kucing menjilat berterusan dan menjadikannya sebagai habit/tabiat yang tidak baik serta boleh mengugatkan kesihatan di masa depan kerana cat mengandugi bahan kimia bertoksik.


***Kucing mudah terdorong untuk menjilat dinding ataupun lantai yang memberikannya rasa bergaram.****


Cara mengelakkannya terus menjilat dinding?
Sapukan air limau nipis di tempat yang dijilatnya untuk menghalangkannya berbuat jilatan di situ lagi





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...