Saturday, November 26, 2016

Kenapa kucing berak di carpet?

Ada antara kucing kesayangan akan membuang najisnya di atas permaidani ruang tamu rumah kita dan ini memberi kesan yang tidak menyenangkan kepada kita dan terlalu mudah menyalahkannya. Tekstur permaidani yang lembut menjadi pilihan mereka.Sebelum menyalahkan kucing kesayangan kita, adalah lebih baik kita teliti dulu apa yang menyebabkannya berbuat demikian.


Kebersihan
Kucing adalah makhluk teliti dan sangat sukakan kebersihan.Ada di antara kucing-kucing lebih pentingkan pembersihan kotak pasir najisnya selepas setiap kali digunakan. Bagi yang lain pula, sekali di akhir hari sudah memadai.


Persaingan
Persaingan memiliki kotak pasir untuk beberapa kucing yang tinggal serumah boleh membawa kepada masalah di antara mereka kerana mereka lebih sukakan privasi dan menjijikkan untuk mereka berkongsi kotak pasir sesama kucing. Pastikan mereka mempunyai kotak yang ditetapkan untuk kegunaan mereka sendiri.

Keselesaan
Ketidakselesaan juga boleh menjadi masalah seperti saiz kotak yang kecil,sempit ataupun kandungan pasir yang sedikit dan sebagainya.Pastikan juga kedudukan kotak pasirnya terletak jauh berasingan daripada bekas air minuman dan makanannya. Kucing bersifat secara semulajdainya lebih suka menyimpan makan dan penghapusan iaitu najis berasingan serta di lokasi yang jauh berasingan antara satu sama lain.Kucing juga seperti kita dimana tandas/Kotak pasir najis terletak di temapt yang agak tersembunyi kerana privasi.

Sakit
Jika kucing kesayangan mengalami pertarungan masalah gastrousus-perutnya, ini juga menyebabkannya tidak dapat menggunakan kotak pasir dengan sempurna seperti kes cirit-birit ataupun masalah yang yang lebih serius seperti jangkitan parasit atau sembelit kronik.

Kedudukan
Pertimbangkan lokasi sebenar tempat kotak pasir najis kucing kesayangan. Jika diletakan di atas permaidani yang mempunyai tekstur yang lembut, ia boleh membawa kepada kekeliruan dalam kucing. Sebaiknya diletakkan kotak pasir najisnya di atas permukaan yang keras, seperti lantai kayu keras atau jubin.

1 comment:

bmnsolution said...

Tq cik atas infonya. 1st time saya dengar. Boleh jugak saya praktikkan nanti.
Mungkin saya boleh kongsikan satu cara untuk menghalau kucing berak merata ni. Lebih2 lagi bukan kucing kita sendiri, tapi kucing liar atau mendatang. Harap2 dapat selesaikan masalah semua.
Boleh cuba gunakan produk "Cat Repellent" dari Jepun ni. Produk ni bila letak akan keluarkan bau yang menyebabkan kucing tak selesa & lari.
Yang bukan sahaja murah & mudah tapi tak menyeksa binatang. Produk ni ada saya nampak di website ni
www.tenringgitshop.com
Selamat mencuba yer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...