Saturday, December 10, 2016

Kenapa ibu kucing tidak mengenali anaknya sendiri?

Kucing mengambil-terima sebagai persahabatan ataupun talian saudara di antara satu sama lain adalah melalui "scent"kesan bau yang ditinggalkan mereka dan bukannya secara penglihatan sebagai deria untuk mengenalpastikan samada kucing lain adalah sahabat ataupun musuh.
oleh itu ibu kucing juga secara langsungnya akan meninggalkan kesan tanda bau mereka kepada anak-anaknya secara bersentuhan semasa di dalam penjagaannya dan sebagainya.Ini juga dapat diperhatikan jika anak-anaknya yang tinggal bersama keluar seketika dan masa pulangnya akan mengesel-geselkan badan sesama mereka untuk tujuan ini.


Anak kucing dipisahkan dari ibunya samada tersesat ataupun diambil angkatkan oleh tuan barunya, jika diketemukan semula selepas beberapa ketika mereka bertindak agresif dan garang walaupun ada talian persaudaraan seperti ibu dan anak.Kenapa perkara ini berlaku sedangkan mereka adalah berkaitan hubungan ibu dan anak?

Secara asasnya,ia tidak akan mengambil masa yang lama untuk si ibu kucing tidak lagi mengenali anaknya sendiri kerana kesan tanda bau "scent' nya sudah tiada lagi dapat dikesannya dari anaknya sendiri.Ini adalah kerana sebaik sahaja anak kucing dipisahkan dari ibunya, mereka akan terdedah kepada bau persekitaran baru mereka serta bau ini adalah petunjuk tempat baru bagi si ibunya yang tidak pernah ke sana. kesimpulannya ,si ibu akan menganggapkan anak kucing tersebut adalah kucing asing yang belum pernah ditemuinya walaupun anaknya sendiri.


Di awal pemisahan ibu dan anak kucing , si ibu kucing akan rasa tekanan tentang "kehilangan" anaknya untuk seketika dan di dalam beberapa hari selepas anak-anaknya, si ibu kucing akan cuba sedaya upaya untuk mencari mereka di sekitar rumah ataupun kawasan tinggalnya. Namun,setelah usahanya mencari anaknya gagal, dia akan kembali semula ke rutin biasanya dan beransur-ansur pulih serta tidak lagi mengenangkan anaknya.

Paling cepat perubahan ini berlaku dianggarkan beberapa minggu selepas pemisahan, kemungkinan mereka akan melihat sesama mereka sebagai kucing asing. Kucing bergantung kepada bau, bukan penglihatan, untuk mengenali antara satu sama lain.

4 comments:

nanisufi said...

Salam kenal... Sebak pulak bila baca tajuk ni...
(Saya salah seorang pencinta kucing)

Unknown said...

Salam.... macam mana nak bagi ibu kucing iru kenal anak dia semula?

Kucing Utara said...

dlm hidup kucing bilamana dewasa mereka akn berdikari dan pergaulan dgn kucing lain walaupun sedarahdagingnya masih bergantung kepda siapa yg berkuasa dan siapa yg mengalah

Unknown said...

Macam mna nk bgi si ibu kenal anaknya kembali??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...