Monday, April 17, 2017

Kenapa Kucing muntah berbuih cecair?

Kucing yang muntah adalah disebabkan beberapa faktor yang berbeza dan agak sukar untuk kita mengetahui dengan tepat mengapa kucing muntah.

Salah satu jenis muntah dimaksudkan adalah jika kucing muntah berbuih cecair jernih(warna air). Semasa kucing cuba memuntahkan sesuatu, mereka akan melakukannya agak ekstrim iaitu dengan mendatarkan ataupun memanjangkan badan serta kepala sambi berulang seperti terbatuk-batuk yang tersekat-sekat untuk mengeluarkan sebarang bahan pejal darinya.Selalunya apabila kucing terus muntah akan terhasil longokkan makanan separa hadamnya tetapi kekadang hanya air berbuih pula yang dihasilkannya.

Kenapa muntah berbuih cecair jernih?
Muntah berbuih cecair jernih adalah kesan yang dihasilkannya ketika proses muntah ini dilakukannya ketika perut kucing masa itu adalah kosong. Walaubagaimanapun, puncanya muntah dipengaruhi beberapa faktor/sebabnya tersendiri samada kerana teransang disebabkan terasa terkumpul hairball di dalam perutnya(walaupun tidak ada hairball dalam muntah), ataupun kerana terdapt objek asing di dalam perut, buah pinggang atau kegagalan hati, atau beberapa sebab musabab lain.


Perlukan mendapat Rawatan lanjut?
Jika kucing muntah hanya beberapa kali sahaja tanpa berterusan ianya tidak menunjukkan sebarang masalah dan ini adalah tindakan normal baginya, tetapi jika ianya muntah berterusan beberapa kali dengan kadar kekerapan untuk beberapa hari maka ini adalah petunjuk ianya mengalami masalah dan perlu dapat rawatan lanjut dari vet.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...