Saturday, June 3, 2017

Kemungkinan Punca kematian kucing- hidung berdarah

Kematian kucing kesayangan yang kita jaga serta juga menjadi teman baik kita sekeluarga adalah perkara yang amat menyedihkan sebagaimana seolah-olah sepertimana bilamasa kita alami kehilangan ahli keluarga terdekat.

Perkara ini sukar juga diterima kerana baru semalam ianya hidup seperti biasa tanpa menunjukkan sebarang masalah sakit/kemurungan dan sebagainya, namun keesokan harinya ianya sudah tiada lagi bersama kita yakni menghembuskan nafas terakhirnya.Ini membuat kita rasa terkilan  tetapi reda kehendakNya.

Kenapa secara tiba-tiba? Antara petunjuk yang boleh membuat penilaian kemungkinan punca kematiannya dalam keadaan hidungnya berdarah.Jika terdapat kesan hidungnya berdarah tanpa mengira berapa banyak darah yang terkeluar.,
Ini adalah di antara kemungkinan punca kematian bersertakan hidungnya berdarah ketika meninggal:

1) Jangkitan Heartworm - parasit/cacing yang mendiami dan menjangkiti jantungnya
2) Tindakbalas Anaphylactic - Reaksi/tindakbalas alergiknya yang aggresif.
3) Masalah darahnya - ketidakstabilan/kekurangan platelet
4) Renjatan elektrik - umumnya disebabkan gigitan wayar elektrik hidup dan akan nampak kesan hitam di dalam mulutnya kesan terbakar.
4) Kesan toksin iaitu bahan beracun.
5) Kesan trauma.

Ini adalah kemungkinan saja , namun untuk kepastian adalah disarankan mendapat pemeriksaan ujian dari vet bertauliah untuk kenalpasti punca sebenar.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...