Sunday, November 5, 2017

Kesan bius pembedahan kepada kucing

Kesan sampingan anestesia dalam kucing bergantung kepada jenis ubatbius yang digunakan untuk pembedahan.

Langkah sebelum dibiuskan
Sebelum kucing anda menjalani pembedahan, doktor haiwan anda akan menjalani ujian darah dan air kencing, dan mungkin sinar-X, untuk memastikan kucing anda tidak mempunyai sebarang masalah terhadap proses bius anestetik.
Ianya disarankan agar kucing berpuasa  selama 12 -24jam sebelum pembedahan, untuk mengelakkan kucing muntah. Muntah itu boleh masuk ke dalam paru-parunya, mengakibatkan lemas atau aspirasi radang paru-paru.


Keadaannya selepas pembedahan
kucing anda yang pulang ke rumah pada hari yang sama ataupun hari berikutnya selepas pembedahan pemandulan samada neuter atau spay dan secara asasnya selepas ianya membuang najis pertamanya selepas pembedahan.Adalah normal bagi kucing yang baru selesai pembedahan untuk tidak menunjukan pergerakan usus dalam tempoh 24 jam pertama dan ini akan menghalangnya dari membuang najis. Pembuangan najis pertama selepas pembedahan adalah petunjuk yang kucing secara fizikalnya kembali normal.

Adalah disarankan agar ianya diletakkan di tempat yang tenang ,tersembunyi dan selamat supaya ianya dapat keselesaan untuk proses penyembuhan selepas pembedahan. Pastikan ianya tidak tunjuk kegelisahan yakni petunjuk tempat itu masih lagi tidak sesuai baginya.Naluri kucing adalah sama seperti keadaan tercedera dan memerlukan tempat yang selamat dari musuhnya iaitu tempat yang tersembunyi.

 Doktor haiwan anda akan memaklumkan anda apabila anda boleh mula memberi makan haiwan kesayangan anda.Kesan sampingan anestetik yang paling biasa adalah mengantuk selepas pembedahan, yang mungkin berlangsung sehari atau lebih.


5 comments:

Sarashkra said...

Hai kucing utara. Saya ada pertanyaan tentang kucing saya, Lulu. Ibu kucing, baru lepas beranak 3 bulan lepas. Semua okay cumanya saya rasa dia mengandung lagi sekarang. Masalahnya, saya ternampak ada cecair putih macam susu keluar dari dubur. Is it normal? Mula-mula ingat tanda nak beranak ke sebab perut memboyot. Tapi just curious. Tq!

Kucing Utara said...

Cecair putihsusu yg keluar melalui anus nya tu ada kemungkinan masalah pyometra (uterine infection)..elok diperiksa oleh vet.

Unknown said...

Hi kucing utara..saya nk tanya..kucing jantan saya baru buat op batu karang,masalah saya selepas balik dari vet..dia masih lagi kencing dgn kerap n sikit2.Kucg saya masih lg mkn ubat yg vet bekalkn..Dia tak mahu mkn s/o mahupun minum air.Bawa lagi ke vet sehari lepas discharge..vet kata stress sbb result darah semua ok..

Lusiana said...

hai hucing utara,kucing saya baru di mandul kan semalam,tapi bila dia sedar mata belah kiri dia tak bukak habis,ade macam air mata keluar,sampai hari ni dia kenyit2 mata ke,apa kah boleh saya letak ubat mata.

Kucing Utara said...

Lebih baik refer dia kat Vet yg buat pemandulan tu.. rasanya matanya tiada kaitan dgn kes dimandulkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...