Saturday, July 17, 2010

Anak Kucing Persian 12 hari-Penglihatan

1) Pada umurnya menjangkau 10 hari matanya sudah terbuka dan ada juga baka kucing yang sudah membuka matanya pada umur 2 hari.
2) Photo di bawah adalah anak kucing baka persian semi flat face yang berumur 12 hari.

3) Selalunya kita menganggap kucing boleh melihat di dalam gelap, sebenarnya tidak sesekali ianya boleh berbuat demikian tetapi boleh melihat walaupun punca cahaya yang sedikit (dim-samar).
4) Bentuk mata yang bulat dan besar serta mempunyai lebih banyak sell penerima(Receptor Cell)dan juga jumlah yang tinggi untuk neuron di otaknya, membolehkannya menerima cahaya yang lebih.

5) Kucing hanya melihat dengan pembentukan dan jenis warna yang kurang berbandingkan manusia supaya ianya dapat melihat pada tahap cahaya yang lemah.
6)Dengan ini ianya peka melihat bentuk dalam warna kelabu(secara keseluruhan ianya melihat dalam keadaan hitam putih untuk semua imej) kerana kebanyakan mangsanya berwarna sedemikian seperti tikus, burung.
7) Kucing sangat jarang berkelip matanya kerana matanya dilindungi satu selaput yang bertindak sebagai cecair pelincir matanya.selaput ini dikenali "Nictitating Membrane".
8) Keadaan ini menyebabkan kucing seperti flatface nose membentuk terlalu banyak tahi mata dan jagaannya perlu diberi perhatian.

3 comments:

Anonymous said...

alolo , comelnye anak anak kucing ni
geram!! (:

btw , nice entr lah
keep it up

Anonymous said...

mcm mana dgn anak kucing yang matanya sakit?baru berusia 2minggu..dan bagaimana untuk rawatnya?

Kucing Utara said...

sakit mata perlu dirawat oleh vet..sbb matanya sensititf

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...