Thursday, July 8, 2010

Kelahiran dan tumbesaran anak kucing

1) Anak kucing yang baru dilahirkan berupaya merangkak sendirinya dalam keadaan kurang stabil dengan matanya dan telinganya tertutup.Ianya menggunakan deria hidungnya untuk mencari puting ibunya dalam masa 1 -2 jam selepas dilahirkan.
2) Untuk beberapa hari yang pertama selepas dilahirkan ibunya akan berada bersama-sama anaknya dan menjilat-jilat keseluruhan bulu anaknya terutamanya membersihkan bahagian punggung anaknya dari najis.

Fakta Menarik:Anak anak kucing akan tidur berrtindan,bersilang antara satu sama lain untuk mengekalkan tahap suhu badan yang bersesuaian dan jangan sekali menganggu  atau mengubah kedudukannya.
                                         Anak-anak kucing parsi berumur 3 hari

3) Selepas seminggu,anak kucing sudah membuka matanya (tetapi bagi kucing baka Siamese,matanya terbuka selepas beberapa hari dilahirkan) dan beratnya akan menjadi 2 kali ganda.
4) Masa ini juga akan terjatuh/tertanggal tali pusatnya tetapi masih kurang stabil ketika merangkak.


5) Semasa berumur 2 minggu matanya akan terbuka sepenuhnya dan telinganya sudah mula terbuka serta menegak ke atas menandakan daya pendengaran sudah berfungsi.
6) Semasa berumur 3 minggu giginya akan mula tumbuh tetapi masih lagi kurang stabil ketika merangkak dan masa ini juga adalah sesuai untuk putus susu sekiranya badannya bersaiz terlalu besar serta anda ingin menjagai sendiri.
 7) Semasa berumur 6 minggu, ianya sudah mulai berlari,memanjat, bermain serta jejalahi kawasan sekitarnya serta mulai menerima kehadiran manusia ataupun binatang yang lain dan juga sudah pandai membersihkan diriya serta memakan makan pejal.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...