Sunday, November 7, 2010

Asal usul Kucing Kampung

Kucing kampung sudah tentu dikenali kita dan ianya hidup bersama kita sejak dulu lagi.Kucing ini dikenali sebagai "Malay Cat" oleh beberapa penulis artikel yang terkenal semenjak abad ke 18.

Di antara mereka adalah:
~Miss Lowndes,anak perempuan Mrs Bellog Lowndes(Straits Settlement)
~HC Brookes
~Boden Klaus,Pengarah Raffles Muzium
~R Shelford,Bekas Curator Muziun Sarawak
~H O Forbes
~Willian Marsden
                                Kucing liar berbulu corak tabby yang dijumpai di R&R Plus...

Fizikal kucing "Malay Cat"
Kucing ini direkodkan sebagai kucing yang berbulu pendek serta bercorak bulu jenis tabby(celoreng),bertelinga besar,badannya besar dan kebanyakan penulisan mereka ini mengambarkannya mempunyai hujung ekornya bengkok"kontot".

Penulisan & Catatan mengenai "Malay Cat":
Willian Marsden(Tahun1783) dalam artikel "The history of Sumatra of the"Malay Cat"tertulis:Kucing ini mempunyai kecacatan ekornya yang bengkok serta bersimpul.
HC Brooke(Tahun 1927) mencatatkan "Kucing ini mempunyai ekor yang panjangnya antara3~4 inci dna berputar dihujungnya seperti skrew dan mempercayai kucing ini berbaka Manx.
Boden Klaus mencatatkan "Kucing asal/asli yang tinggal di Singapura adalah berekor pendek serta bersimpul dihujungnya.Warnanya adalah samada bercorak tabby, putih dan hitam.
Miss Lowndes,anak perempuan Mrs Bellog Lowndes juga mencatatkan mengenai ekor kucing yang bersimpul.
R Shelford,Bekas Curator Muziun Sarawak pula mencatatkan dalam buku Naturalist In Borneo"Kucing ini berekor simpul ,bertelinga besar dan berbadan besar juga mempercayai ianya berketurunan dari baka Manx"
                                 Photo asal kucing "Malay Cat" dari ,Tasik Chini,Pahang

Kenapa Kucing "Malay Cat" berekor simpul???
H O Forbes pernah mempamerkan kucing "Malay Cat" di Exhibition Liverpool Biological Society dan mencatatkan"berdasarkan kepada pengalamannya menetap di Portugal pada tahun 1876, kucing ini berekor simpul serta kontot kerana hasilan dari adat resam portugis lama, mereka akan mengepit hujung ekor anak kucing.Dia juga mempercayai kucing ini di bawa masuk semasa penjajahan.



2 comments:

Gee said...

wow! very informative la!..

Kucing Utara said...

terima kasih,,arigato,,danke..thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...