Geng Meow

Friday, November 19, 2010

Kenapa Kucing Muntah

Kucing mengalami muntah-muntah adalah keadaan yang amat biasa dapat dilihat oleh para penyayang & pembela kucing bagi kucing-kucing mereka walaupun sihat.
Muntah adalah tanda-tanda ataupun simptom kepada penyakit yang di hadapinya dan bukannya penyakit.
Beberapa sebabnya muntah:
 Keadaan persekitaran
1) Makan terlalu cepat
2) Tukar mendadak jenis makanannya(tukar brand)..perlu ditukar secara sulam dengan makanan lamanya.
3) Makan makanan yang tidak sesuai baginya seperti makanan anjing
4) Makanan alergik baginya
5) Termakan makanan beracun seperti ubat penicilin,bunga lili,buah kismis dan sebagainya
6) Dijangkiti parasit
7) Masalah cacing di ususnya
8) Tertelan benda asing
9) Hairball
Beberapa sebab dari penyakit yang mungkin dihidapinya:
1) Diabetes-kencing manis
2) Gastrik -pedih perut
3) Hyperthyroidism
4) Ulcer
5) Salmonellosis
6) Pancreatitis
7) Liver disease
8) Intestinal -usus
9) coccidiosis
10) Giardia
11) Inflammatory Bowel Disease
12) Lymphosarcoma
13) Renal failure-Kegagalan ginjal
14) Ruptured bladder-masalah sistem kumuhan

Apa yang perlu dibuat:
Jika keadaan muntahnya seperti di bawah perlu dapat rawatan dari vet secepat mungkin
1) Muntah berterusan
2) Mengalami cicir birit
3) Muntahnya berbau busuk
4) Kucing jadi letih & lesu
5) Muntahnya berdarah
6) Perutnya membuncit
****Membawa sekali sampel muntahnya dapat membantu kenalpasti penyakitnya***

48 comments:

phatien88 said...

sgt riso kalu kucing muntah pastu die,,, huhu

khairrul akmal said...

kenapa kucing menggigil n dlm keadaan yg sama dia x mau mkn n minum n die x byk brgerak..????

Cat4U said...

itu tunjukkan yg ianya sakit..cpat2 bawa jumpa vet...

MiSsJue said...

Konfius dan terkejut..x tau mana silapnya..kucing muntah n mati on the same day lps sehari tukar jenama makanan..thats the reason ke?

Cat4U said...

bagi sya tukaran mnknn tdak sbbknnya mati...melainkn mknn tu sudah basi/rosak/luput trikhnya dn mngalmi keracunan...slalunya kaau mati sebgini ada kaitan dgn irus yg atccknya samada sebelum ataupun slepas...ajal maut ditangn Tuhan

ita said...

kucin sy slalu muntah2 lps mkn byk sjak awl lg ms stahun lps...skrg ni umonya stahun lbih..slalu gigit2 bulunya smpai brkudis bsar stompok kdg2 dua tompok. pastu bila baik yg tu dia buat kat lain plak..dia aktif cuma 2/3 hari ni xbrapa aktif slalu kalu pgil mkn dia dlu yg dtg n mkn byk dr kucin2 lain yg sy bela. tp pg td dia muntah2 pastu last kluar darah cair stompok. runsing sy tgk..skrg ni dia ok je mcm slalu manja n main2 dgn cats lain..

Cat4U said...

kucing bila kerap/suka gigit setmpat tu di anggota badannya tu kerana tmpat tu dijngkiti parasit smada kutu/hama dll...masalah yg timbul bila proses ni dilakuknnya secara xsengaja parasit sprti kutu tertelannya...dn memudaratkn dlm perutnya...Salah satu punca muntah berdarah kerana ada parasit dlm perut..rwatan dri vet diperlukn

wzahidi67 said...

kucing saya tiba-tiba, berlari tak tentu arah, takut, hilang kawalan, cirit-birit, menggigil, letih

wzahidi67 said...

kucing saya tiba-tiba berlari tak tentu arah, ketakutan, hilang kawalan, cirit birit, menggigil, letih,nampak macam kesakitan

wzahidi67 said...

Apakah tanda-tanda kucing termakan racun (terjilat racun yang terkena bulunya- seperti racun serangga/rumpai)

Cat4U said...

mulut berbuih keputihan bynk meleleh2 berlendri ..terbatuk2 serta lemah jdinya

+jAnNaH kHai+ said...

anak kucing kita muntah2 la..kuar air n makanan yg dia makan...kenapa eh?dh msuk 3hari..dia sgt aggresive..tp habit dia wak2 dia sihat dulu sllu main sampah...huhu..mcm mana nak wat tlg2..

Cat4U said...

muntah akn kurngkan air badannya, dn berikannya makn makann basah "wetfood" .elakkannya selongkar lgi sampah sbb tu mngkin puncanya keracunan/muntah

daisy rose said...

assalamualaikum nak tanya, smlm kucing sy muntah, n pas tu dia mcm nampak lesu n xnk mkn, tp dia minum air banyak, tgk kat muntah xda hairball, just berwarna kuning hijau mcm tu, knp ya?

K.U. said...

salam...muntah bukan kerana hairball semata2 ,bynk sbb lain seprti trtulis dlm entri diatas..& berkemngkinan kes keracunan dri segi jenis muntahnya tu,,sila dptkn rwatan

Ammar Dzafir said...

ada effect tak kalau anak kucing makan makanan untuk kucing dewasa?

Anonymous said...

anak kucing saya masuk 6 mingu.. tiba tiba dia muntah susu.. najis mereka ok..cuma muntah tuu merunsingkan saya. apa harus saya buat?

K.U. said...

ssetengah kitten ada alahan susu smada susu ibunya ataupun susu khas kepada kitten,,perkara ni biasa sehngga ianya dpt menyesuaikn dirinya kerana sistem bdnnya msih belum kuat lgi

Group Five said...

sy risau sgt skrg . kucing sy dah asyik nak muntah tapi ta keluaer , then hari nie keluar muntah warna hijau .. nak nanges tgk dia

K.U. said...

phenomena sebegini pda pngalamn sya>muntah2 tpi xkleuar tu>>> disebbkn gumpalan hairball yg tersumbat dlm perutnya..perlu diberikn ubat utk mudahknnya muntah iaitu laxapet..sila lihat dlm fb kucingutara

Anonymous said...

hari ni kucing sy muntah.. warna putih.. siap kluar mknan dia seketul2.. tp mmg sy bru tukar mkanan dia kpd jenama lain hari ni.. adakah itu puncanya? serius x klo muntah mcm tu? kne bwk g vet x?? tolonggggg..huhu :'(

K.U. said...

ada kaitan dengn masalah tukar-mknn secara mendadak

faby zha said...

knp kucing sy muntah ade cacing putih..

faby zha said...

knp kucing sy muntahII past too ade cacing warna putih.....

K.U. said...

masalah cacing..sbbnya muntah seprti ada dlm blog ni (7)

Miey Noy said...

Anak kucing saya bru dlm 5 mnggu.. adakah diorg dh perlu start mkn? Setakat ne sy blm bg diorg mkn tp sjk dua hari ne diorg asyik muntah susu..

Pauzi Puteh said...

ni keadaannya dlm pembelajaran tntng penghadamannya sbb tu jdi gitu

maisara97 said...

Saya nak tanya , ubat kuning yg slalu orang pkai kalau ade luka bernanah tu bahaya untuk kucing ke? Hari tu kucing saya ada luka kat kaki smpai bernanah.. saya letak ubat kuning tapi dia jilat .. sekarang luka tu dah elok tetapi kucing saya selalu muntah makanan yang dia makan.. adakah ubat kuning tu punca dia? Kalau bawa berjumpa doktor biasanya berapa ringgit kalau nak berubat penyakit macam ni? Terima kasih..

Kucing Utara said...

ubat kuning tu iodine kan..mngkin ada masalah sikit rasanya utk smntara wktu.kucing akn muntahkn kembali (sbenarnya reaksi ni kita kata "luahkan" kemabali) apa yg di mknnya tidak diterima perutnya.Dna kucing awk munthkan apa yg dimakn tu lain hal atas sbb2 yg tertulis dlm entri ni..

Cinta Pakai Buang said...

kucing saya berumur 1 thun, dah 3 hari ni dia lemah je..muntah angin (muntah tanpa isi), dan dlm keaadaan lemah. Ape ye sakit dia? Pagi2 dia kelihatan kuat sikit dan berselera makan walaupon x byk yg di makan.. tp sblh ptg sgt kritikal...lembik sgt...

Kucing Utara said...

ni masalah hairball rasanya kerana kucing akn attempt/cuba beberapa kali utk kluarkn hairball yg tersumbat dlm ususnya dn perkara ni bukannya mudah jugak nk dikluarknnya ,sbb tu jdi muntah angin

Yati Hamid said...

kucing saya muntah2 sebaik saje dia makan ni dah berlarutan selama 5 ke 6 hari, dah bawa ke vet dua kali, sebelum ni muntah dan keluar lendir putih dari mulut dan bontot dia, kemudian dia demam dah ok demam dan dah se
lera makan muntah pula, saya sgt risau. Ubat cacing dah bagi...tu nak tanya kenapa ye. dia aktif

Kucing Utara said...

lendir tu sejenis mucos yg terhasil dlm ususnya berkmngkinn terhsail kerana jngkitn kuman/bakteria dll.Beriknnya ubat yg vet bgi tu dn hkes ni ambil masa nk sembuh.sila tumpukn maknn wetfood utk smntara

Anonymous said...

salam sy ade 3ekor ank kucing yg baru berusia 8mggu . Atau 1bulan.. Tapi harini salah seekor anak kucing saya mengalami muntah susu dan mula nk cirit birit . Adakah saya perlu bawanya bjmpa doc haiwan . Apa punca dia jdi mcm tuh?setau saya dia cuma minom susu ibunya dan mkan mkanan dlm tin tok cat junior..dan apa yg perlu saya buat untuk pastikan dia sihat dan kmbali cergas..saya risau bila tengok dia muntah2 dan lesu

Kucing Utara said...

salam..sbb sudah boleh mkn sendiri teruskn beri mereka mknn tin takperlu lgi susu..bila kitten sdh mula mkn sendiri ada antara mereka alergik susu walaupun susu ibunya sndiri

Kikie Ananda said...

kucing aku habis kemakan racun tikus trus aku kasih air kelapa habis dikasih air kelapa sih dia udah mndingan udah bisa gerak udah bsa brdiri. setelah itu dia muntah dan habis muntah itu dia jd lemes banget. kira2 gmna ya nanganin nya? thanks before

Eric Frederick Cunnel said...

Kucing saya baru saja mengalami muntah2.. Pagi tadi dia aktif sangat.. Sangat pasif je. Dah muntah 4 kali dan muntahnya kekuningan dan cair.. Apa masalahnya dan bagaimana cara mengubatinya ye??

Anonymous said...

salam.kucing sy muntah warna hijau.tp dia cergas.so xder masalah la ye dgn muntah tu.

Kucing Utara said...

muntah hijau tu slalunya kerana dia mkn ddaun/rumput utk mengeluarkn hairball

leofa said...

salam...kucing saya kira2 berumur 5 bln diperhatikan sudah 2 hari ni slalu muntah di pagi hari,mntahnya ada kluar mkanannya tapi si kucing masih mau minum mkan,masih agresif dan tidak lemas..apa masalah tu kucing dan pengobatannya?

Kucing Utara said...

salam...jika dimuntahkn kembali mknn yg dimaknnya tu berkemngkinn masalah hadaman mknnya ..sma konsep overfeeding ..xdpt dihadamkn dlm 1 masa ..berkinnya mknn sikit2 dn kerap utk atasi masalah ni

feastlady said...

Anak Kucing sy lps mkn mesti muntah2. Keluar semua yg die mkn. N keluar buih dari hidung n mulut. Da makin kurus. Cmne nk wat?

Kucing Utara said...

Ni masalah keracunan makann..boleh cuba beriknnya charcoal tablet

feastlady said...

Charcoal tablet leh dpt kt mane ye? Kn g vet or ade jual kt pet shop?

feastlady said...

Kt mane nk dptkn tablet tu? Kt vet or ade kt jual kt pet shop?

Kucing Utara said...

ada Kt vet or kt pet shop....

Anonymous said...

kuc.ing saya tibe2 je x nk mkn,slalu kuat je mknnye.sy bg wetfood sjak kcik smp skrg 8bln.minum mcm biasa tp tbe2 je kdng muntah air kuning2.risau la dye x nk mkn.ada 3ekor,semua mcm 2 gk.

Kucing Utara said...

ada bebrapa sebb dia jdi gitu dn xboleh dipastkn kecuali diperiksa secara klinikal..sila ke klinik utk kenal pastikn puncanya dn rwatan lanjut..risiko maut jika dibiarknnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...