Saturday, December 18, 2010

Penyakit yang mudah dihidapi Anak Kucing

Anak kucing yang baru dilahirkan dan juga yang sedang membesar berisiko menghidapi beberapa penyakit.Ini bergantung kepada tahap kesihatannya terus dari ibu kandungnya samada semasa mengandung dan juga menyusui.
Antara penyakit yang mudah & boleh dianggapkan selalu dihidapi anak kucing adalah jangkitan cacing (tapeworm,hookworm & roundworm), kurap kucing(ringworm) & Toxoplasmosis sejenis penyakit dari parasit "Toxo".

Cacing-Parasit:
1) Tapeworm-jangkitan ini berlaku sekiranya anak kucing termakan kutu semasa menjilat bulunya atupun termakan tikus yang mempunyai cacing ini.
2) Hookworm-Anak kucing berkemungkinan sudah dijangkiti cacing ini semasa dalam kandungan ibunya atuaupun dijangkiti melalui susu ibunya ataupun memakan tikus yang dijangkiti.
3) Roundworm-Cacing ini juga boleh berpindah kepadanya melalui penyusuan ibu ,dimana ibunya adalah pembawa cacing ini.

Kurap kucing (Ringworm)-
Sejenis penyakit kulit disebabkan kulat "fungus" dan ini mudah dijangkiti bagi anak kucing yang hidup dipersekitaran yang kotor ataupun tinggal dalam populasi yang tinggi sepertimana anak kucing liar yang terdedah antara satu sama lain yang mungkin tahap jangkiatan kulat sudah pun berada dalam kelompoknya.

Toxoplasmosis
Parasit yang boleh merebak kepadanya melalui pemakanan daging mentah ataupun daging yang sudah dijangkiti parasit ini.Ini sangat mudah merebak kepada kita melalui najis kucing.
***Sebab itulah kebanyakan penyayang kucing akan memberi ubat cacing kepada anak kucing bila tiba masanya***

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...