Geng Meow

Wednesday, January 18, 2012

Rawatan kucing dengan bawang putih

Bawang putih memang terbukti mempunyai pelbagai kebaikan bagi membantu semua hidupan dalam pembentukan serta penambah baik-kan sistem imunisasi ataupun daya tahan diri kepada kita serta juga hidupan lain dan ini termasuk juga kepada kucing & anjing haiwan peliharaan.


Antara Kebaikan bawang putih kepada Kucing:
>Menghapuskan cacing
> Menghindarkan parasit di dalam ususnya
>Menghilangkan kutu dari badannya
>Membantu merawat sakit kulit "scabies">>dibuat ubat sapu kepadanya

Pemberian Bawang putih :
Rawatan sendiri di rumah untuk kucing yang mengalami cacing dengan memberi makan bawang putih (sebagai ubat herba)ketika ianya dijangkiti adalah salah satu alternatif merawat sendiri dan tetapi bukannnya sebagai makanan sehariannya.Ini kerana pemberian berlebihan akan memudaratkannya.
Bawang putih mengandungi N-propyl disulphide yang boleh memusnahkan sel darah merah dan boleh mengundang masalah Anemia jika diberikan berlebihan adalah kemungkinan risiko...

Bagaimana menyediakannya:
>hanya 1/4 ulas bawang putih yang dihancurkan dan dicampurkan bersama makanannya.Ini kerana kucing tidak sukakan bau bawang putih dna diberikan sehari sekali sahaja.
>Berhenti serta merta jika sudah sembuh dari jangkitan cacing & parasit.

>Hanya diberikannya bertujuan sebagai "ubat" rawatan sendiri untuk atasi masalah cacing & parasit.


****Ini hanya petua semata-mata dan perlu dirujuk kepada vet terlebih dahulu jika perlu untuk elakkan risiko kerana mungkin tahap penerimaan dan tindakbalas kucing berbeza sebelum membuat sendiri****

15 comments:

anis said...

dlu ade sorg pakcik ni gtaw, boleh gak tenyeh2 bwg putih kt kurap kucing utk merawat kurap tu...

ctpayong said...

Terimah kasih peturun ilmu.

Cat4U said...

sama2 kak CT..ini petua yg patut dikongsi bersama....

tachi n poncho said...

TQ...satu info yang menarik dan berguna ^_^

syud said...

tak pedih ke kulit kucing kasik bwang putih???

Cat4U said...

mmng memedihkn jika kulit jenis sentitif dn tidak digalakkn jika risau hal sebegini..eloklah dpt ubt yg sesuai...

Anonymous said...

kalau kucing yg kena jangkitan cacing kita bg bwg putih ni, mcm mana kita tahu kucing kita dah sembuh?

babE said...

Parasit kucing boleh berjangkit kat manusia?

Cat4U said...

Ya..ada antaranya boelh jngkiti kita sperti toxoplasmosis

Anonymous said...

lpas kite bg mkn bwg putih tu kt kucing...mcm mne kite nk tau yang acing & parasit tu dh smbuh?

Anonymous said...

kucing saya kene sporo...dah amik ubat dr vet....sebulan still tak baik ag....sy dpt petua....ambil sebiji bawang putih dihiris halus...dan dimasukan dlm minyak gamat...cuci luka dan sapukan pada luka kucing tu...alhamdulillah....kucing sy hampir sembuh dlm masa 4 hari...luka dh semakin kering....kucing sy dh mula aktif semula...saya juga memberikan kucing saya minum jeli gamat 2 ml setiap hari....Alhamdulillah dapat membantu...sy tk perlu "menidurkan" kucing sy :)

Anonymous said...

kucing sy disuspek toxoplasma..tp dah masuk ke otak dia n effect kat mata..dah smggu lbh vet bg antibiotik tp mcm x bkesan..blh ke sy guna bawang putih ni?atau ader x cara rawatan lain sy boleh cuba.minta tlg sgt sbb kucing sy dah 2 minggu tak nampak.please email sy yans79@yahoo.com untuk sebarang rawatan yang sy blh cuba..terima kasih

Kucing Utara said...

rasanya xsesuai

Anonymous said...

Anak kucing saya alami cacing..dia x nak mkn..x ade cara lain ke nk bg mkn bawang putih selain campur dgn food dia

Kucing Utara said...

lebih baik dptkn ubatcacing segera utknya..tips ni utk longterm solution sja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...