Thursday, March 8, 2012

BolehkaH Kutu Kucing jangkiti Kita?

Persoalannya timbul iaitu samada kutu-kutu yang merayap-rayap serta bermastautin di badan kucing kesayangan kita boleh berpindah serta memudaratkan kepada kita ataupun tidak???Apa yang penting adalah kita perlu fahami habitat dan rupa bentuk kutu-kutu kucing yang di "cipta''kan bersesuauian dengan tempat tinggalnya iaitu habitatnya sendiri.


KENALI JENIS KUTU:
Kutu tergolong ataupun di kategori ataupun di'bangsa'kan kepada 3 jenis:
1) Pulex Irritants>>iaitu kutu yang menjangkiti manusia dan masalah kutu ini tersebar luas di zaman kurun ke 16 dan berkebolehan melompat dari ssuatu tempat sejauh 12 cm.


2) CtenocephalidesFelis>>>Iaitu nama saintifik untuk kutu kucing dan dikenali sebagai "cat Flea" yang mana boleh berhabitat serta hidup di badan kucing serta juga anjing.

 
2) Ctenocephalides Canis>>>Iaitu nama saintifik untuk kutu anjing dan dikenali sebagai "dog Flea" yang mana boleh berhabitat serta hidup di badan anjing.


Kedua-dua kutu ini iaitu Ctenocephalides Canis & Ctenocephalides Felis mempunyai sperti jarum-jarum kecil (Spine) di semua kaki-kakinya supaya membolehkannya bergayut/terlekat kuat di bulu-bulu kucing mahupun anjing dan berhabitat di bulu-bulu sebagai tempat persembunyiannya.Tetapi kutu manusia tidak terdapat ciri-ciri sebegini dan lebih bersesuaian utnuk hidup di permukaan kulit yang kurang berbulu seperti bulu roma kita.

Kutu Kucing kepada Kita:
Kutu kucing ataupun kutu anjing ini juga boleh menghisap darah dari kulit kita jika ianya terjatuh dan tersebar kepada kita tetapi ianya tidak akan terus menetap di badan kita kerana tiada "bulu-bulu" seperti kucing dan anjing untuknya bergayut serta bersembunyi dan terdedah kepada luar.

2 comments:

Anonymous said...

saya teruk digigit hama/kutu,
sangat gatal dan merah bulat2 ..
parut luka susah nk hilang..
ada tips2 x?

Norzie said...

Best info...tak tahu pulak rupanya kucing pun ada kutu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...