Monday, September 24, 2012

Bulu Kucing Kusut dan Bergumpal

Kusut bulu serta bergumpal-gumpal adalah masalah biasa dihadapi oleh untuk kucing , terutamanya kucing berambut panjang seperti Persian. Bukan sahaja ini bergumpal-gumpal kekusutan bulunya nampak hodoh, malah agak menyakitkan untuk haiwan kesayangan anda dan juga boleh menyebabkan kegatalan kulit atau jangkitan jika mereka tidak dikeluarkan.


"Grooming"Dandanan bulu kucing yang kusut adalah langkah pencegahan untuk menguraikannnya.Ini boleh dilakukan samada di petshop yang menyediakan perkhidmatan ini ataupun dibuat sendiri. Memberus kucing anda setiap hari akan membantu mencegah kekusutan , menjadi bersih dan bebas kekusutan. Walau bagaimanapun, jika haiwan kesayangan mengalami kusut bulu-bulunya,langkah-langkah berikut untuk menyingkirkannya:


Langkah 1: Hampiri kucing anda ketika dia tenang dan dalam keadaan selesa supaya mudah untuk kita mendandan "grooming"nya kerana proses ini agak menyakitinya.
Langkah 2: Semburkan anti tangle(seperti produk di bawah "Johnson's Anti Tangle" ke berus kucing dan memberus bulu-bulunya untuk membantu menlincirkan gumpalan bulu-bulu yang terhasil.


Langkah 3: Mulai memberus di kawasan yang lebih kecil gumpalannya daripada yang besar untuk mengelakkannya rasa tidak selesa kerana kesakitan, proses ini menguraikan gumpalan-gumpalan menjadi lebih kecil.Kemudian barulah bertindak ke kawasan yang gumpalannya besar..Sekiranya gumpalan yang sukar dileraikan guntingkannya untuk mengeluarkannya. Berhati-hati ketika gunting terutamanya terlalu hampir dengan permukaan kulit.

Langkah 4: Setelah proses ini dilakukan kusut-kusutnya menjadi lebih kecil dan mudah dielraikannya dengan pemberusan sikat secara menyeleuruh dan perlu dilakukan secara perlahan-lahan serta berhati-hatiketika memberus.
***Lebih baik dilakukan sendiri daripada menghantarkannya ke petshop untuk grooming kerana lebih mnejimatkan serta juga kucing akan lebih sayangi kita jika membantunya kerana proses ini seolah-olah kita membelai nya****

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...