Friday, September 20, 2013

Hypocalcemia kucing demam susu

Milk Fever "demam susu,"iaitu dikenali sebagai secara saintifiknya Hypocalcemia adalah disebabkan oleh kekurangan kalsium semasa mengandung dan juga semasa penyusuan anak-anaknya dan ianya membawa makna tahap kalsium dalam darah adalah rendah. Kalsium merupakan elektrolit penting dalam badan, dan diperlukan untuk fungsi normal otot dan saraf. Kepekatan kalsium dalam darah biasanya terhasil dengan sendirinya secara biologi tetapi kadang-kadang mekanisme kawalan yang terjejas dan boleh mengakibatkan dalam kepekatan kalsium darah rendah.


Sebab-sebabnya:
>>Tahap kandungan Kalsium dan fosforus adalah saling berhubung kait secara berlawanan antara satu sama lain,yakni  tahap fosforus meningkat, tahap kalsium menurun. Apabila tahap kalsium menurun, kelenjar paratiroid akan membesarkan dan menghasilkan hormon paratiroid tambahan (PTH-ParaThyroid Hormone) dalam usaha untuk mengekalkan kalsium serum dalam julat yang normal. Hypocalcemia yang disebabkan kegagalan buah pinggang kronik, rawatannya adalah dengan menurunkan kepekatan fosfat serum iaitu sekatan pemakanan fosforus.
>>Antara sebabnya juga dikaitkan dengan pengeluaran susu oleh ibu kucing ketika penyusuan ketika tahap kalsium rendah( demam susu).
>>Tahap protein darah rendah.
>>Kesan ubat-ubatan dan racun tertentu.


Tanda-tanda awal
Tanda-tanda awal termasuk keresahan, ketegangan, lemah, cepat marah, gegaran otot ,sawan, mudah tergejut, gegaran otot, kegelisahan,kencing berlebihan, sangat sensitif kepada sentuhan dan bunyi,kekejangan otot yang tidak terkawal dan akhirnya boleh membawa kematian.

Anak-anak yang masih menyusu perlu disusukan kita sendiri sehingga ibu dapat dipulihkan.

Rawatan
Salah satu rawatan jangka panjang hypocalcemia adalah dengan menambah makanan dengan garam kalsium, dan penambahan vitamin D, yang digunakan untuk meningkatkan penyerapan kalsium daripada usus.Tempoh rawatan bergantung kepada puncanya tersendiri dan masa pemulihan mungkin berbeza.
Jika hypocalcemia yang teruk, pembetulan segera tahap menurun akan memerlukan suntikan kalsium. Kebanyakan kucing dengan hypocalcemia teruk akan perlu dimasukkan ke klinik sehingga tahap kalsium stabil, kerana keadaan ini adalah berpotensi mengancam nyawa.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...