Nufnang Ads

Sunday, September 8, 2013

Jangkitan darah Kucing Haemobartonellosis

Mycoplasmosis Hemotrophic adalah istilah perubatan merujuk kepada jangkitan sel-sel darah merah oleh mikro organisma mycoplasma iaitu terdiri M. haemofelis dan M. haemominutum.Penyakit ini juga boleh digelar sebagai haemobartonellosis, atau anemia berjangkit kucing.Mycoplasma adalah punca yang paling biasa jangkitan saluran kencing dan radang paru-paru.Juga dikenali sebagai Anemia berjangkit kucing (FIA-Feline Infectious Anaemia).Haemobartonellosis mensasarkan sel-sel darah merah yang bertanggungjawab untuk membawa oksigen.


Bagaimana menjangkiti kucing
Mycoplasma secara umumnya disebarkan oleh kutu yang telah mengigit haiwan lain yang sudah dijangkiti. Ia juga merebak kepada anak-anak melalui ibunya yang dijangkiti (ibu), dari pergaduhan antara mereka iaitu melalui gigitan kucing, pemindahan darah(agak jarang) darah yang dijangkiti/tercemar, kucing jantan,kucing umurnya kurang daripada 4-6 tahun & juga kucing yang bebas berkeliaran adalah berisiko yang lebih tinggi untuk dijangkiti.

Tanda-tandanya:
Demam mengejut
kemurungan
Lemah dan tidak bermaya
Kurang selera makan
susut berat badan
Gusi pucat
Pembesaran limpa(splenomegaly)
Jaundis (kuning gusi, putih mata dan kulit)
Anemia


Antibiotik haemobartonellosis 
Salah satu rawatan kepadanya adalah pemberian antibiotik seperti tetracycline, oxytetracycline atau doxycycline diberi selama tiga minggu.
** namun jenis antibiotik adalah sebagai rujukan semata-mata, sila dapatkan nasihat dari Vet kerana mereka arif/pakar dalam jenis ubat yang akan diberikan setelah merawat kucing**

Pencegahan haemobartonellosis 
Sentiasa mencegah kutu pada kucing anda adalah langkah mengelakkannya terjangkit, termasuk menjaga alam sekitar bebas daripada parasit.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...