Nufnang Ads

Followers

Saturday, July 29, 2017

Bahasa Isyarat Kucing-Telinga

Berkomunikasi secara tanpa bersuara adalah salah satu kaedah yang dilakukan oleh haiwan iaitu melalui bahasa isyarat dan ini ditunjukkan juga oleh kucing. Mengubah kedudukan fizikal telinganya adalah salah satu cara ianya berkomunikasi secara fizikal tanpa suara.

Ketidak-selesaan kucing
Bilamana kucing yang merasa terancam atau tidak selesa, telinga berpaling ke arah sebelah sisinya secara mendatar dan membentuk sepertimana sayap kapal terbang dari setiap sisi kepala kucing. Kedudukan telinganya yang  menghadap ke sisi juga akan membuat dirinya rasa lebih dilindungi.Keadaan ini juga membantu menimbulkan sebarang bunyi yang tidak menyenangkan yang datang dari arah tersebut.
Pertimbangkan "telinga kapal terbang" sebagai peringatan awalnya untuk menyuruh sebarang ancaman yang dirasai agar mundur dan berhenti apa sahaja yang mendorong kucing merasa terancam.

Rasa Marah ataupun ketakutan
Kucing marah mendatar-ratakan telinga ketat ke kepala. Ini adalah persiapan dirinya jika tercetus pergaduhan dengan kucing lain dan juga untuk melindungi telinga daripada kecederaan akibat cakaran ataupun gigitan dari pihak lawannya .
Telinga kucing boleh dianggapkan sebagai alat pengesan-ukur kedaan mood kucing yang boleh membantu pemilik menjangkakan dan mengelakkan masalah yang berpotensi. Sekiranya kucing bertindak dengan agresif, lihatlah telinganya yang beralih ke tepi sebagai isyarat memberitahu kita bila perlu berhenti terutamanya ketika "petting" mengusap-usap badannya.Kucing akan menyerang jika kita mengabaikan amarannya.


Rasa Ingin-Tahu
Keadaan telinganya yang menghadap ke hadapan pula adalah isyarat ianya rasa ingin tahu ataupun berminat terhadap sesuatu yang terlihat olehnya. Telinga juga akan terbentuk corong  ke arah bunyi yang menarik perhatiannya, ini adalah untuknya mengumpulkan sebanyak maklumat yang boleh secara bunyian mengenai keadaan yang mungkin. Juga dapat diperhatikan bahawa walaupun semasa kucing tidur, kucing mengarahkan telinga ke arah bunyi walaupun bunyian yang serendah bunyi detik ditempat sunyi.


Rasa Bimbang
Telinga yang bergetar ataupun kelipan menunjukkan tahap rasa bimbangnya semakin meningkat. Keadaan telinganya yang menghadap ke sisi serta bergetar adalah isyarat tindak balas ransangannya terhadap benda yang membuatkannya rasa kebimbangannya meningkat.
Jika kucing lain yang menyebabkan rangsangan tidak hilang, kucing akan mendekati ke ancaman dan mulakan serangan.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...