Monday, December 16, 2013

Keadaan Najis Kucing

Najis bukannya bermaksud sisa makanan semata-mata tetapi adalah hasil penghadaman/serapan zat, penguraian dari makanan apa yang kucing memakannya dalam hidupan sehariannya. Sumber diet yang tidak hadam dihantar melalui ususnya dan dikumpulkan ke dalam najisnya.
 
 
Kandungan Najis:
>>Setengah(1/2) atau lebih daripada berat kering najis adalah dipercayai terkandung bakteria usus.Manakala kandungan baki najis selebihnya itu terdiri daripada asid lemak rantai pendek (SCFA-short-chain fatty acids),penapaian oleh-produk daripada bakteria usus, beberapa hempedu garam / ​​asid yang tidak dikitar semula,lendir dari usus dinding dan apa-apa daripada dietnya yang tidak boleh dihadamkn/diserap/uraikan.
Faktor warnanya:
>>Najis juga mengandungi bilirubin yang berasal dari sel-sel darah merah yang sudah digunakan dalam system badan, sel-sel yang telah langkaui jangka hayat mereka. Bilirubin juga akan dikumuhkan dalam hempedu. Hempedu adalah warna kehijauan dan bilirubin mempunyai warna kekuningan. Bakteria usus menukar kuning bilirubin kepada warna coklat ciri najis.Kesan dari tindakan bakteria akan menukarkan warna kuning ke perang.
Kandungan Air:
>>Najis juga mengandungi air - air dikekalkan dalam najis selepas air yang berlebihan dari perut yg menghancurkan makanan.Lebih banyak air yang terkumpul dalam najisnya, maka lebih lembut keadaan fizikal najisnya itu. Begitulah sebaliknya jika kandungan air yang kurang dan menjadikannya lebih keras.
 
Air lebihan bermakna jumlah lebih yang memberikan isyarat/petunjuk yang lebih jelas tentang pergerakan otot usus untuk bergerak dan memudahkan perkumuhan keluar. Tetapi jika kurangnya air dalam najisnya boleh mengundang kesukaran untuk bergerak/tertolak keluar.
 
 
Berikut adalah  antara komponen utama najis kucing:• Air
bakteria 50% kepada 60% daripada bahan berat najis biasa
Rantaian Pendek Asid Lemak (SCFAs) yang dihasilkan oleh bakteria usus
Garam hempedu yang tidak dikitar semula
Bahan-bhan yang tidak diserap
sel-sel dinding usus lama
mukus (lendir mungkin dilihat pada masa-masa)
Serat yang tidak boleh ditapai oleh bakteria usus
Apa-apa ditelan yang tidak dihadam atau diserap
 
**Kandungan Air adalah penting untuknya mengeluarkan najisnya tanpa masalah seperti sembelit, luka-luka kecil dalam duburnya kerana geseran kesat najisnya sendiri dll**
 
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...