Monday, July 19, 2010

Penyediaan Air untuk kucing

 Sumber Air
1) Air adalah sumber yang penting untuk hidupan, begitu juga untuk kucing.Tetapi air yang berklorin seperti air paip tidak sesuai untuk kucing.Ini kerana ianya boleh merosakkan deria sensitif hidungnya.
2) Air paip perlu di simpan didalam bekas selama 24 jam sebelum diberikan padanya.
3) Bekas airnya perlu juga ditukarkan serta dibersihkan sekerap yang mungkin dan secara minima adalah sekali sehari dan lebih kerap lagi untuk kucing yang menyusui anaknya.


                               Kucing British Shorthair berumur 8 bulan.

 4) Bekas Air yang disediakan mudah tertarik kepada bakteria kerana kelembapannya terutamanya bekas air yang diperbuat daripada plastik ,bakteria akan menumpang hidup di mulut bekas air dan akan tersebar kepada kucing ketika ianya meminum air.
**Bekas air yang terbaik untuk menghalang bakteria menumpang di bekas air adalah jenis yang di perbuat daripada ceramik/tanahliat kerana kelicinan permukaannya***
5) Ketika kucing meminum air berkemungkinan bekas/sisa makananya aan terjatuh kedalam bekas airnya dan menjadi kotor samada keperangan (mngikut jenis makanan yang dimakannya).Ini juga faktor kehadiran bakteria.


6) Mencucikan bekas air adalah satu kerja rutin yang perlu dilakukan oelh kita untuk menghindarkannya dari dijangkiti bakteria terutamanya di bawah dagunya akan mudah basah.
7) Air Mineral adalah sumber air terbaik dalam penyediaan air minum baginya.
8) Untuk kucing yang bebas di dalam rumah adalah disarankan penyediaan beberapa bekas air minum di tempat yang berbeza.Ini untuk mengelakkannya meminum air dari tnadas yang terbuka kerana kucing sudah tahu ,,bilik air adalah sumber mudah untuk mendapatkan air.

***Letakkan beberapa kiub ais untuk menarik perhatiannya dan kaedah ini juga sanagt baik ketika di hari panas***


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...