Wednesday, November 17, 2010

Kucing Parsi-Penyakit yang mudah dihidapinya

Walaupun kebanyakan Kucing Parsi dibela di dalam rumah "indoor cat" namun ada beberapa penyakit yang berkemungkinan paling mudah dihidapinya kerana faktor baka/keturunannya dan juga faktor fizikal tubuh badannya adalah berkaitan jantung dan buah pinggang.
Masalah Jantung:keadaan hidungnya yang kecil mungkin penyebabnya
-->1)Hypertrophic cardiomyopathy iaitu sejenis penyakit jantung yang paling banyak dihidapi kucing parsi berbanding kucing baka lain.Keadaan otot jantung yang menebal & mengecil dan menyebabkan kurangnya darah yang dapat dipamkan sebaik mungkin.
Penyakit jantung ini lebih mudah dihidapi kucing persian jantan dan boleh dihidapi di semua lapisan umur tetapi kucing dewasa adalah yang paling banyak.
Kucing persian tidak menunjukkan sebarang tanda menghidapi penyakit ini,malah nampak begitu sihat tetapi diantara tandanya adalah keletihan,kurang selera makan dan muntah.
-->2)Dilated cardiomyopathy ini juga masalah jantung yang disebabkan otot jantung yang menebal serta mengecilkan saluran darah dan mengugat keberkesanan pam jantungnya.
Masalah ini kebanyakan dihidapi hanya oleh kucing parsi dewasa dan jarang sekali berlaku pada anak-anak kucing.
Pemberian makanan yang mengandungi asid amino yang tinggi dapat membantunya dan berisiko tinggi bagi kucing yang suka memakan baki makanan kita.
-->
Masalah buah pinggang"Kidney": disebabkan penyakit keturunan/bakanya.
-->
Polycystic Kidney Disease (PKD), iaitu masalah batu karang "cysts"buah pinggang yang dihidapi kucing kerana faktor keturunannya dan dalam tahun 1967 adalah yang pertama dikesan masalah ini pada kucing yang boleh dihidapi pada kucing parsi serta kucing kacukan parsi.
Walaupun anak kucing yang dilahirkan mempunyai masalah ini,ia tidak menunjukkan sebarang masalah kerana masih dalam pembesaran dan hanya meunujukkan kesannya ketika beumur 3-10 tahun.(selalunya 6 tahun keatas)

--> Jika anak kucing yang dilahirkan mengalami masalah yang serius buah pinggangnya,selalunya akan mati ketika berumur 2 bulan.
Kucing dewasa pula, jumlah batukarang "cysts"bertambah dan mengugat fungsi buah pinggang serta merosakkan tisu.
Tanda-tandanya:
  • Kencing kerap dan banyak
  • Banyak minum air
  • Tidak mahu makan "Anorexia"
  • Depression
  • Kurus
  • Bulunya tidak elok
***Yang terbaik adalah memberi kucing parsi memakan yang berkualiti tinggi ataupun "premium catfood" seperti Royal canin,Iams,Scienceplan yang lebih mementingkan diet seimbang untuk kucing bukannya yang biasa & murah kerana makanan ini lebih bergantung kepada jumlah karbohirat tinggi serta rendah protein kualitinya****

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...