Saturday, January 13, 2018

3 peringkat Proses Ibu kucing Melahirkan anak

Proses melahirkan anak bagi kucing ataupun haiwan agak berbeza sikit kerana mereka perlu melahirkan anak-anaknya bergantung kepada jumlah anak yang dikandungkannya dan proses ini agak memenatkannya.Dengan itu adalah penting bagi kita untuk mengetahuinya bagaiman proses ini dilakukannya.


Proses bersalin ataupun beranak bagi kucing terdiri daripada tiga peringkat:

1) Peringkat pertama:
Ianya adalah melibatkan proses permulaan pengecutan rahim/uterus, pengenduran serviknya dan disertai pecah kantungnya (pecah air). Ibu kucing akan mula membuat bunyian "purring" dan agak mudah bermanja/bersosial semasa tahap pertama ini. Purring dianggap sebagai teknik baginya untuk menenangkan  dirinya untuk menghadapi proses beranak nanti.

2) Peringkat kedua :
adalah proses dimana janin ditekan-gerak keluar oleh kontraksi ataupun pengecutan rahim. Untuk kucing purata masa normal proses beranaknya adalah 16 jam dan masih di dalam  julat 4jam(paling cepat)-42 jam(paling lama- ada juga kes yang mengambil masa sehingga tiga hari dan ini juga dianggapkan sebagai normal).
Adalah penting bagi kita untuk mengambil tahu masa proses beranaknya sebelum campurtangan kerana jika diganggu ataupun campurtangan terlalu awal akan berkemungkinan mengugatkan proses beranaknya kerana kucing begitu sensitif ketika ini.


3) Peringkat  ketiga :
adalah penghantaran/pengeluaran uri anaknya yang baru dilahirkannya. Ibu Kucing betina akan mengulangi proses peringkat dua dan tiga bergantung kepada jumlah janin anaknya yang akan dilahirkan.Secara asasnya, Ibu kucing akan melahirkan anaknya janin diikuti oleh urinya akan menyertainya selepas anaknya dilahirkan. Ada juga ibu kucing akan melahirkan seekor ataupun dua ekor anaknya dan diikuti oleh satu atau dua urinya.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...