Saturday, January 11, 2014

Keupayaan Penglihatan Mata Kucing

Mata kucing adalah sempurna untuk membantu mereka dalam memburu dalam cahaya rendah dan pada waktu malam. Walaupun mereka tidak boleh melihat warna sepertimana yang kita lihat mereka, mereka mempunyai penglihatan malam yang sangat baik, dan mereka juga boleh melihat pergerakan pantas lebih baik daripada mata kita.

Kucing Buta warna
Kucing berupaya melihat beberapa warna, tetapi mereka tidak dapat melihat keseluruhan spektrum warna. Umumnya, mereka adalah hampir sama dengan keadaan buta warna.Jenis warna yang kucing boleh melihat adalah terhad/kurang berbndingkan apa yang kita boleh lihat.  Kucing mungkin dapat melihat hanya warna biru dan hijau, dan mungkin tidak dapat membezakan antara merah dan hijau.

Kucing rabun Jauh
Kucing adalah rabun jauh, bermakna mereka boleh melihat lebih baik kepada objek dekat daripada jauh. Penglihatan kucing adalah kabur kepada pandangan jauh dalam linkungan keupayaan matanya. Apa yang menariknya, kucing juga tidak dapat melihat secara langsung di bawah hidung mereka, itulah sebabnya mereka kadang-kadang mempunyai masalah mencari sesuatu diletakkan di hadapan mereka dan hidungnya akan menghidu sebagai gantian "blindspot" ini.


Penglihatan malam
Keupayaan kucing untuk melihat dengan baik dalam cahaya yang rendah dan pada waktu malam adalah penting sebagai pemburu semula jadi.Kucing mempunyai anak mata tirus/bujur berbandingkan dengan anak mata kita yang bulat. Fizikal anak matanya membolehkannya berubah lebih besar dan membuka atau menutup lebih cepat daripada anak mata berbentuk bulat. Anak matanya diperbesarkan membolehkannya berupaya dalam penglihatan malam. Keupayaan Penglihatan malam disebabkan oleh lucidum tapetum, satu lapisan tisu yang terletak betul-betul di belakang retinanya. Yangmana, lucidum tapetum menbalikkan cahaya dan meningkatkan cahaya yang sedia ada untuk sel-sel photoreceptor pada retina, yang meningkatkan penglihatan dalam keadaan cahaya yang rendah.


Mata kucing sangat sensitif serta dapat mengesan pergerakan kecil, yang membantu mereka semasa memburu. Mereka juga mempunyai keupayaan untuk mengerakkan mata mereka dengan pantasnya, yang membolehkan mereka untuk melihat dan mengikuti mangsa. Kucing mempunyai penglihatan binokular iaitu boleh melihat tiga dimensi, memberikan mereka keupayaan untuk melihat mendalam dan menentukan jarak objek.Mata kucing yang menonjol keluar jika dilihat dari sisi ini pula membolehkan sudut penglihatan yang lebih besar daripada manusia. Sudut penglihatannya adalah kira-kira 185 darjah, manakala kita hanya boleh melihat kira-kira 120 darjah.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...