Saturday, October 27, 2018

Kucing Kuat Tidur

Kucing tidur purata 15jam sehari, dan ada yang boleh tidur sehingga 20jam sehari!!!!

Kucing adalah haiwan pemburu berhubung kait dengan "kekeluargaan Singa"iaitu mereka perlu bekerja keras untuk mengejar dan memburu mangsanya terutama pada waktu malam. Perkara ini dapat dilihat sepertimana singa mempunyai corak yang sama tidur pada siang hari dan memburu pada waktu malam.

Walaupun kucing yang dibela-jinakkan sebahagian besarnya hidup di kalangan kita, mereka masih mengekalkan corak liar itu.Malah kucing semasa bermain akan memaparkan sifat naluri pemburuan semulajadinya .Ketika memburu mangsanya, mereka perlu menggunakan sejumlah tenaga yang luarbiasa. Tenaga ini tersimpan semasa ianya tidur dan umumnya kucing tidur 12-15jam sehari.

Keadaan kucing tidur
Kucing juga tidur sama seperti kita iaitu samada tidur ringan(tidur ayam) atau tidur nyenyak.
Apabila kucing hanya tidur ringan (tidur ayam) ianya hanya berlangsung sekitar lima belas minit hingga setengah jam, kucing akan tidur dalam kedudukan badannya baginya mudah bertindak samada bangun,melompat, menyerang dan sebarang posisi baginya bertindak jika terhidu ancaman. Kita boleh juga dapati kucing yang tidur ringan ini dalam keadaan sebelah mata terbuka separuh ataupun sepenuhnya.

Semasa tidur nyenyak, kucing mengalami pergerakan otak yang pesat. Tidur yang mendalam cenderung bertahan sekitar lima minit, selepas itu kucing kembali ke tahap tidur ringan kembali. Corak tidur ringan ini berterusan sehingga kucing bangun.

Waktu kucing suka tidur
 Kucing adalah crepuscular - yang bermaksud bahawa mereka paling aktif pada waktu senja fajar dan senja.Secara menyeluruh di waktu lain akan dihabiskan masanya untuk tidur terutamanya waktu tengahari. Kucing boleh tidur banyak, tetapi apabila mereka terjaga atau diganggu kejutkan, mereka akan aktif kembali seperti biasa.

Secara puratanya Anak Kucing dan kucing yang lebih tua cenderung tidur lebih banyak daripada kucing dewasa.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...